Jag lät
kontrollera detta lite närmare och fann efter granskning av diverse källor
att C.H. Anckarsvärd, som förövrigt var en av huvudintressenterna i det
första ångfartyget på Hjälmaren, "Sjöhästen",
mycket riktigt lät bygga en ny hjulångare som fick namnet ”Engelbrechten”
(enl. Sv. Skeppslista). Fredell skriver att ångfartyget
byggdes 1833 av C. H. Anckarsvärds tillsammans med
broder August, som var förvaltare på Brevens Bruk.
Ångmaskinen på 20 hästars kraft, kom från Bergsunds
Mekaniska Verkstäder som på den tiden ägdes av den i
industrihistoriska sammanhang välkände Samuel
Owen.
Till en början användes Engelbrecht med sina pråmar för
kalktransporter i Hjälmaren, men år 1837, när efterfrågan på
passagerartransporter ökade, sattes båten in på traden Örebro -
Stockholm.
En kapten Mobeck var hennes skeppare ända in till de första
åren på 1840-talet. Under april månad 1844 fördes dock fartyget av
kapten E Lindgren.
Detta år säljer Anckarsvärd fartyget och sina anläggningar
i Schebäck - som på den tiden var Örebros hamn i Hjälmaren - till Örebro
Rederiaktiebolag för 16 000 rdr rgs. Redan i juni år
1843 hade ångfartyget Sjöhästen sålts till andra
intressenter och dess gamle skeppare ”Briescorn” erbjöds så
småningom befälet på Engelbrecht.
1847 var emellertid epoken ”Engelbrecht” slut. Då höggs
hon upp vid Schebäck av ägaren som hade låtit beställa ett
nytt ångfartyg.
Detta
om Engelbrecht. Det enda ångfartyg som löpt av stapelbädden vid
varvet i Derböhl.
Mig
veterligt finns inga skisser eller ritningar bevarade av
hjulångaren Engelbrecht.
Den lilla, mer sentida, ångslupen ovan hette Nora och
användes i Norasjön för att dra pråmar lastade med järn från
Öskevikshyttan till Nora. Foto Paul Pettersson, ur häftet
Siggebohyttan
Det är inte lätt att
veta om skeppsbyggnadskonsten i Derböhl hade anor som sträckte sig längre
bak i tiden än så. Det får framtida forskning utvisa. Dock kan det
vara intressant att meddela några uppbördsuppgifter från
kanalkontoret i Wallby (Hjälmaredocka) för år 1823.
Den 24 maj passerade alltså
skeppare Lännström med sin jakt från Derböhl. Lasten bestod av Stångjärn,
Knippjärn, Linfrö och tjära. Ombord fanns även en tunna mjöl och
några vagnar. Destinationen var Stockholm.
Samma år, den 20/6,
passerar skeppare Segerström. Han har avseglat från Derböhl och
skall vidare till Stockholm med stångjärn, bandjärn och spik.
Dessutom två vagnar och två kärror som någon hantverkare på orten
tydligen tillverkat.
Den 7/7 dyker Lännström
upp på sin andra resa från Derböhl. Destinationen är densamma och
denna gång är lasten stångjärn, knippjärn, 1 005 kannor brännvin,
en kärra och några säckar mjöl.
Även skeppare Segerström
dyker upp en gång till den sommaren, nämligen den 15 augusti då han
har med sig stångjärn, spik, järnvaror, ved och smör samt
kycklingar och ett tjog ägg.
Turerna fortsätter till långt
in på hösten… Den 13 november passerar Segerström för sista gången
det året. Det är bråttom och han har båten full med stång- och
bandjärn. Han hinner ut i Mälaren och upptill vågen men på hemvägen
fryser båten in i isen och blir liggande i ”Qvicksund” över
vintern.
Så här håller det på…
År efter år. Men i slutet på 1850-talet förekommer Derböhl
allt mer sällan i statistiken från kanalkontoret. Då har de flesta
frakter tagits över av ångfartygen som kan erbjuda en helt annan
komfort och transporttid än segelskutorna. Men fortfarande dyker det
upp en och annan skeppare från Derböhl. Efter sjösänkningen
blir emellertid hamnen för grund och man hittar andra lösningar till
transporterna över Hjälmaren .
Om
man står ute på isen och tittar upp emot den gamla hamnplatsen kan man
lätt föreställa sig var hamnen en gång legat. Observera att den
landtunga där jag stod och fotograferade, byggts upp senare eller
låg under vatten under
hamnens storhetstid.
Strandlinjen där kajen eller bryggan kan ha
funnits motsvaras idag av trädens placering.
Läs mer om Derböhl och andra
Hjälmarhamnar i kommande publikationer från förlaget…
Källa: Svensk Skeppslista 1837 – 1939,
Hans Fredell, Hjulångare och andra fartyg på Hjälmaren, artikel
i ”Från Bergslag och Bondebygd
1978”
, Hjälmare Kanalverks kanalumgälder, år 1823
nästa
Copyright © Hernbloms Bokförlag 2009 |